top of page
IMG_0912.jpg

Pedagogiset näkemykset

Opettajuudessani oppilas on kuin kukka, vasta itämässä maasta ja tarvitsee hoitoa. Oppilaan menestys riippuu monista tekijöistä, erityisesti oppimisprosessista. Oppiminen on kuin kasvualusta: millainen se on ja miten sitä hoidetaan vaikuttaa tulokseen. 

 

Jokaisella kukalla, kuten jokaisella ihmisellä, on oma tarkoituksensa tai kutsumuksensa. Kukat voivat luoda ilmaa ja siitepölyä mehiläisille, tuoda iloa erilaisilla ulkonäöillään ja tuoksuillaan sekä paljon muuta. Kutsumus on se voima, joka inspiroi ihmistä ja antaa elämälle merkityksen. Se motivoi olemaan haluttuja ja tunnustettuja työssä ja elämässä. Identiteetti kuvaa sitä, miten oppilas näkee itsensä ja millainen kuva hänellä on itsestä. Kutsumus ja identiteetti määrittelevät henkilön persoonallisuuden ja käsityksen itsestään.

 

Kuinka hyvin kukka täyttää tarkoituksensa, riippuu monista ulkoisista tekijöistä, kuten maaperästä ja ilmapiiristä, sekä kukan juurten vahvuudesta ja syvyydestä. Kukan kestävyys riippuu siitä, miten se selviää ympäristön muutoksista.

IMG_0967_small.jpg

Ulkoiset tekijät

Uskomukset

ovat kuin maaperä, joka perustuu yksilön tietoiseen ja perusteltuun päättelyyn. Ne muodostavat käsityksen todellisuudesta ja itsestä, heijastaen oppilaan näkemystä omista taidoistaan.

Kompetenssia

ovat kukan juuret eli edustavat taitoja ja käyttäytymistä. Jos kukka vaurioituu, juuret osoittavat niiden vahvuuden ja auttavat parantamaan koko kasvia. Onnistumiset vahvistavat henkilön taitoja ja käyttäytymistä, vaikuttaen myönteisesti käsityksiin itsestä.

Arvot

ovat kuin mineraaleja, jotka sijaitsevat aivan kukan juurella, jotka ravitsevat ja vahvistavat sitä. Ne ovat sisäisiä sääntöjä ja asenteita, jotka ohjaavat päätöksentekoa. Päivittäiset päätökset johtavat lopulta toimintaan ja tuloksiin.

Kutsumuksen, identiteetin, uskomusten ja kompetenssin kehitys tapahtuvat vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa kasvatuksen aikana. Tämä kuvastaa sitä, kuinka taitavasti kukka hyödyntää vahvoja juuriaan, maaperää, ympäristöä, kosteaa ilmapiiriä ja auringonvaloa kasvaakseen.

Oppimisprosessi -fotosynteesi

Oppimisprosessi muistuttaa fotosynteesiä, jossa opettaja, oppilas ja oppisisältö muodostavat perussuhteen, vastaten kukan, veden ja valon suhdetta.

IMG_1432-01[1]_edited_edited.jpg

Oppisisältö

kuin aurinko antaa valoa ja lämpöä, vastaten siihen, miten oppisisältö valaisee tietoa.

20240503_150256(0)_edited.jpg

Oppilas

on kuin kukka, joka tuottaa happea ympäristölle

IMG_1424-01-01[1]_edited_edited.jpg

Opettajat

ovat kuin pilviä taivaalla, ja hiilidioksidia voi verrata yhteiskuntaan.

kolmio_edited.jpg

Happea muodostuu vain fotosynteesin aikana eli oppimisprosessissa.

Prosessin alun asettaa kasviin osuva valoenergia, se on miten oppisisällön vaikuta oppilaan.

Kukan lehdet vangitsevat valoenergiaa ja tämän energian ansiosta joutuessaan kosketuksiin veden ja hiilidioksidin kanssa muodostuu tarvittavia orgaanisia aineita.

Sillä tavalla fotosynteesi tapahtuu kasvisolujen sisällä, samoin kuin oppiminen tapahtuu oppijan sisällä

IMG_0849_small_v2.jpg

Päätuloksesta riippuu, miten oppilas oppii materiaalin ja miten opettaja sen opettaa. Opettaja ja oppilas ovat toisiaan varten, ja oppisisältö loistaa vain heidän yhteistyössään.

Kun aurinko paistaa ja kosteuttavaa happea syntyy, ilmenee luonnollinen ilmiö - sateenkaari..

Se on visuaalinen merkki onnistuneesta vuorovaikutuksesta sekä opetuksessa että oppimisessa.

flowers, clouds, sunshine, _edited.jpg

Pedagogiset näkemukset

Opettajan roolini olla fiksu pilvena ja tiedä,miten kastella ja kuinka paljon lannoitteita antaa. Tunnen erilaiset oppimistyylit eri kohderyhmälle ja sovellan niitä omassa opetuksessani. Näen oppisisältöni on aurinkona, joka valaisee tasaisesti kaikki ja edistää oppilaiden kasvua. Tehtäväni on välittää oppisisällön valoa ja lämpöä oppilaiden kokemuksiin. Tukea jokaisen kasvua ja kehitystä sekä avata oppimisen mahdollisuudet ja saada aikaan positiivisia muutoksia, eli avata sen kukan arvonsa, että saada aikaan sateenkaari.

tanssiryhma_anna_2.jpg

TanssiAnna

044 2476767  

  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Anna Pogorzelska - TanssiAnna

bottom of page